Watersnoodramp
1953
In de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 ging het volledig mis in Zuidwest Nederland. Een zware storm in combinatie met springtij veroorzaakte op meerdere plaatsen dijkdoorbraken, waardoor laaggelegen polders overstroomden. Veel mensen kwamen bij deze ramp om het leven. Ook de drinkwatervoorziening raakte ontregeld. De waterbedrijven in Zeeland en Zuid-Holland moesten snel handelen om de inwoners van drinkwater te kunnen voorzien en zo de uitbraak van besmettelijke ziektes te voorkomen.