Drinkwater
in de Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog liet diepe sporen na in de drinkwatervoorziening van Zuid-West Nederland. Schade aan leidingen, pompstations en watertorens maakte duidelijk hoe kwetsbaar de infrastructuur was in tijden van conflict. Tegelijkertijd bleek de veerkracht van de waterleidingbedrijven groot: medewerkers hielden de systemen draaiende onder moeilijke omstandigheden en na de bevrijding werd het netwerk stap voor stap hersteld. Nieuwe gebouwen, noodleidingen en herbeplanting van waterwingebieden vormden de basis voor een betrouwbare voorziening in de jaren daarna. Deze pagina beschrijft hoe de drinkwatervoorziening de oorlog doorkwam en hoe de wederopbouw vorm kreeg.